تبلیغات
مصرف گرایی - راه کار فوف العاده
مصرف گرایی
راهكارهای اساسی اصلاح الگوی مصرف
آنچه بر اصلاح الگوی مصرف و دستیابی به فرهنگ بهینه مصرف در كشور دارای اهمیت می باشد این است كه اصلاح الگوی مصرف نیازمند تبیین استراتژی و تعیین خط مشی است كه طی آن، این اصل به یك شعار تغییر ماهیت ندهد؛ در واقع لازمه دستیابی به این مهم در كشور، خیزش و حركتی عمیق از سوی مسئولان و همه آحاد جامعه می باشد؛ لذا می بایست همگی این اصل را یك ضرورت دانسته و فعالیت های خود را در راستای رسیدن به این اصل مهم برنامه ریزی نمایند و برای دستیابی به این امر فرهنگ ساز اقدام نمایند. آنچه كه رهبر فرزانه انقلاب بر آن تاكید می ورزند این است كه «همه ما به خصوص مسئولان قوای سه گانه، شخصیت های اجتماعی و آحاد مردم باید در سال جدید در مسیر تحقق این شعار مهم، حیاتی و اساسی یعنی اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه ها، برنامه ریزی و حركت كنیم تا با استفاده صحیح و مدبرانه از منابع كشور، مصداق برجسته ای از تبدیل احوال ملت به نیكوترین حال ها، ظهور و بروز یابد.». بنابراین تاكید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح الگوی مصرف نشان دهنده این موضوع به عنوان بستری مناسب برای شكوفایی و دستیابی به اقتدار ملی است. لذا پرهیز از شعارزدگی وحفظ صیانت اصل موضوع به عنوان مهمترین عامل در مسیر راصلاح الگوهای مصرفی و همچنین تبیین و تحقق آن وظیفه اصلی همه مردم و مسئولین به شمار می رود.
فرهنگ سازی
1) یكی از پیش نیازهای این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه است. امروز هر فردی از اعضای جامعه باید بداند كه در فعالیتهای خود باید به بهینه مصرف كردن منابع مادی اقدام نماید تا كشور به اهداف تعریف شده در سند چشم انداز بیست ساله نظام برسد و شكوفایی در همه ابعاد ملی تحقق یابد. لذا بدون ایجاد فرهنگ این كار و طراحی و تامین بایسته های آن به طور قطع راه به جایی نخواهیم برد. چرا كه اصلاح الگوهای مصرف در كشوریك شب و به طور ناگهانی و با صدور یك دستورالعمل و بخش نامه عملی نمی شود. لذا فرهنگ سازی پایدار بستر اصلی نهضت اصلاح الگوی مصرف می باشد.
مدیریت قوی
2) داشتن مدیریت مدبرانه و عاقلانه مصرف كه مورد تاكید مقام معظم رهبری نیز می باشد یكی دیگر از ضروریات اولیه این امر به حساب می آید. مسئولان و متولیان امر با پرهیز از شعار زدگی نباید به برگزاری چند همایش، سخنرانی و چاپ مقاله و كارهایی از این قبیل خود را گرم كنند. لذا وجود مدیریت صحیح و عاقلانه در سطح كلان در جهت هدایت و تدوین و انتخاب یك استراتژی راهبری، طبق نقشه راهی كه مقام معظم رهبری ترسیم نمودند، زمینه تحقق این طرح ملی و آینده ساز كه حقیقتاً پیشرفت كشور و توسعه عدالت در گرو آن است از ضروریات اجتناب ناپذیر می باشد؟
طراحی ساز وكار
3) یكی دیگر از پیش نیازهای اصلی در مسیر اصلاح الگوی مصرف، ترسیم اهداف، ابعاد و راهكارهای رسیدن به موضوع و تعیین شاخص هایی برای سنجش و ارزیابی روند و چگونگی پیشرفت امور است. باید برای جلوگیری از مصرف گرایی و اتلاف منابع و فرصت ها و هزینه ها در تمامی حوزه ها، سند و نقشه راهبردی تهیه و ابلاغ شود. یعنی با تهیه این سند، مدیران، مسئولان و فرماندهان سازمان های مختلف می توانند با اجرا و به كارگیری روش ها و شیوه های مدون، خود را در مسیر تحقق این اصل مهم قرار دهند.
جلب مشاركت مردم
4) جلب مشاركت مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به مصرف صحیح امكانات و منابع از دیگر راهكارها در مسیر اصلاح الگوی مصرف می باشد. حقیقتاً اصلاح الگوی مصرف در جامعه از كارهایی انجام شدنی است كه هر یك از اعضای جامعه با مشاركت و ملزم نمودن خود به درست مصرف كردن از منابع، منافع عظیمی را برای جامعه حاصل می نماید.
5) گنجاندن اصلاح در نظام آموزشی كشور به گونه ای كه هرچه سطح آموزش بالاتر رود اطلاع و شناخت بیشتری در خصوص درك و ضرورت اصلاح الگوی مصرف در جامعه حاصل شود.
6) استفاده و بهره -گیری از برنامه های تلویزیونی و رسانه ای در راستای اصلاح الگوی مصرف
7) گنجاندن برنامه اصلاح الگو در برنامه توسعه كشور و مصوبه های دولت. یعنی حركت همه دستگاه های دولتی به طور مستمر و پایدار درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبری
8) ارائه الگوی آموزشی مناسب و اصولی به مردم از طریق سازمان ها و نهادهای ذی ربط. برای مثال سازمان برق می تواند از طریق آموزش مصرف بهینه در برگه های قبوض مصرفی مشتركین به ارائه الگوهای مناسب مصرفی در جهت اصلاح مصرف اقدام نماید.
9) ارایه الگوی مصرفی مناسب عملی اعم از اداری و خصوصی كلیه مسئولین كشور
10) تغییر در فرهنگ مصرف كنونی و ضدارزش نشان دادن مصرف گرایی براساس ارزشها و آموزه های دینی
11) مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب در ایجاد فرهنگ ناپسند مصرف گرایی و تجمل پرستی با آگاه سازی و تعمیق بینش و بصیرت سیاسی و اسلامی افراد جامعه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت ها
1- تفسیر المیزان ، جلد 7، ص .364
2- امام علی(ع) و اقتصاد اسلامی، ص .121
3- صحیفه نور، جلد 19، ص .224
4- الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، ص .24
5- صحیفه نور، جلد 19، ص .204
6- الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، ص .43
7- همان، ص 74
8- همان، ص .56
9- آسیب شناسی رفتاری انسان از دیدگاه قرآن




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 آذر 1388 توسط پیام صفایی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :